KALEM SUSARSA DİKKAT DAĞILIR
Uzmanlar, çocuklarda artan dikkat ve konsantrasyon bozukluklarının yazı yazma becerilerini olumsuz etkilediğine dikkat çekiyor. Sosyal medya, mavi ekran ve dijital alışkanlıklar, yazı bozukluklarının temel nedenleri arasında gösteriliyor.
Yazı yazmanın yalnızca bir öğrenme faaliyeti değil, aynı zamanda dikkat ve konsantrasyon gerektiren bilişsel bir süreç olduğunu vurgulayan Necmettin Erbakan Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Ercan Yılmaz, okullarda dikkat çekici bir tabloyla karşılaşıldığını söyledi.
Prof. Dr. Yılmaz’a göre, çocuklarda dikkat ve konsantrasyon bozukluğu oranı yüzde 11 seviyelerine ulaşmış durumda. Özellikle pandemi döneminde bu oranın ciddi biçimde arttığına işaret eden Yılmaz, öğretmenlerin de öğrencilerin dikkat sürelerinin belirgin şekilde kısaldığını dile getirdiğini aktardı. Bu durumun, doğrudan yazı bozukluklarına yol açabildiğini belirtti.
Dijital ekranların çocuklar üzerindeki etkisine dikkat çeken Prof. Dr. Yılmaz, “Çocuklar çok küçük yaşlardan itibaren mavi ekranla karşı karşıya kalıyor. Bu da yazı yazmak için gerekli olan el ve kol becerilerinin yeterince gelişmemesine neden oluyor” dedi. Bu becerilerin gelişmemesinin, ince motor becerilerinin zayıflaması anlamına geldiğini ve bunun da zamanla yazı yazmayı zorlaştırdığını ifade etti.
Sosyal medya, kısa mesajlar, emojiler ve yapay zekâ destekli yazım alışkanlıklarının, fiziksel olarak yazı yazmayı çocuklar için daha zahmetli ve itici bir sürece dönüştürdüğünü belirten Yılmaz, “Zamanla bu durum çocuklarda kalıcı yazı bozukluklarına yol açabilir” uyarısında bulundu.
Uzmanlara göre, çocukların sağlıklı akademik ve zihinsel gelişimi için kalemle yazı yazma alışkanlığının desteklenmesi, ekran süresinin kontrol altına alınması ve dikkat gelişimini güçlendirecek uygulamaların artırılması büyük önem taşıyor.
- yapay zeka
- sosyal medya
- #Eğitim
- yazı bozukluğu
- dikkat eksikliği
- konsantrasyon
- çocuk gelişimi
- mavi ekran
- ince motor becerisi
- pandemi